Föräldrautbildning

Ingen höjdar natt här tyvärr. 2 timmar? Det är lite väl kort. Men jag har så ont i höger rumpmuskel, vilket ger att jag bara vänder och vrider mig för att hitta nått bra sätt att ligga på. Men glöm det inatt.
Det var inget bra innan jag skulle släcka lampan heller för man brast ut i tårar. Varför ska det vara lätt att leva?? Man kan inte låta bli att undra vad man har gjort att förtjäna det här liksom??

Över till nått roligt istället.
Igår var det dags för första träffen för föräldrautbildningen.
Vi hade en helt fantastiskt härlig, lugn, varm barnmorska vilket gjorde att träffen var klockren. Hon gick genom hur det går till hos förlossningen, vad man ska tänka på, hur barnet ligger när det är dags osv. ni förstår nog vad jag menar. Det var väldigt givande, en hel del visste man sen innan men helt klart värt att upprepas. Kommer alltid nått man inte visste innan.
Efter 1,5h var vi klara och vi förberede oss på att vänta 2 timmar innan vi skulle på kontrollen hos barnmorskan. Nu hade vi en himla tur att hon som höll i utbildningen var hon jag skulle träffa och hade sett mitt namn så när vi höll på att klä på oss ytterkläderna så frågade hon om vi kunde tänka oss ta kontrollen redan nu.
Det tackade vi inte nej till. Jag var hennes sista patient och hon skippade fikan istället.

Jag lämnade kissprov och fick väga mig. Tog blodtrycket och mätte magen. Och barnets hjärtljud.
SF-måttet låg på 32
Vikten +9kg =(
Trycket kommer jag inte ihåg men det var normalt.
Hjärtljudet var ca 145 slag/minut.

Hon kollade även hur barnet låg och det var med huvudet ner och det var rörligt.
Hon trycket rätt hårt och jag höll på att krevera....vilken smärta det blev av att hon höll på. Men klart gjorde ischian det värre för jag har sååå svårt att ligga på rygg. Hon sa att det skulle göra ont men att jag skulle få så ont trodde jag inte.
När hon skulle lyssna på hjärtljuden så sa hon innan att hon skulle ha problem att hitta det först och vi inte skulle bli orolig för det. När margit har lyssnat så har hon hittat platsen på en gång och det har varit på vänster sida. Så jag sa det och det var helt tyst där. Men hon tog sin tid och byte apparat och testade på höger sida och där var dom till slut. Jag var inte orolig, för bebisen var extra livlig under utbildningen och jag antar att det är inte lätt för barnmorskorna alltid.
Men vi satt och pratade om mina värden och vad jag ska tänka på. Man kunde inget annat än att tycka om henne, hoppas verkligen att man har turen att få henne under förlossningen. Hon hade sånt lugn och ett sätt att lägga fram saker på ett unikt sätt. Underbar människa!!
14.50 var vi klara och det var precis så avgiften till parkerningen gick ut.

Kommentarer
Postat av: Lisette

Hej Malin, vill att du ska veta att dina inlägg om din graviditet verkligen berör mig och att jag känner medlidande för dig och din sits. Jag sitter här varje dag och läser dina inlägg och varje dag hoppas jag att dagarna till BF ska gå snabbt. Jag hoppas att dina dagar fram till BF fylls med roliga görmål så att du har ngt annat tänka på! Du är en riktig kämpe!

2010-03-18 @ 15:35:10
URL: http://floppimig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0