Graviditetsvecka 21

Vecka 21 Idag(20+3)

Kroppen:
Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.


Jag har väldigt svårt att sova pga smärtan jag har, att vända sig är bara en hel vetenskap.
En förkylning  har jag precis åkt på och det var längesen jag hade en sån. Förhoppningsvis ska den avta inom den närmaste veckan. Annars mår jag toppen, och just det gör mig så arg, över rygg/rump ontet. Jag kan inte gå långt, att bara bära Ingrid igår var jag helt färdig, och då talar vi om 5min kanske. Är så less så jag vet inte var jag ska ta vägen nånstanns. Nu väntar man på att komma till sjukgymnasten, och om inte hon kan hjälpa mig, så kommer detta göra mig så deprimerad.....Försöker hålla humöret uppe, men det är inte lätt när man har ständigt ont. Man blir lätt irriterad istället. -Jag tänker på dig där inne, bara du har det bra så ska jag orka med, alla små tecken ska göra mig stark. Positiv måste mamma vara nu!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0